Opittua




Opit


Ennen matkalle lähtöä olin huolissani monista asioista ja miten kaikki yksityiskohdat sekä muut asiat järjestyisivät ja monet tolkuttivat monulle vain niitä samoja lauseitä;  "Älä murehdi", "Kaikki järjestyy kyllä, relax", mikä ei tietenkään minua rauhoittanut koska ne eivät olleet neuvoja tai ratkaisuja. 

Matkalle päästyäni ja kun täällä elämä alkoi pikkuhiljaa arkeutua, alkoi oppia niitä seikkoja joista olin ollut eniten huolissani. Metroista olin kauhuissani tänne tullessani koska elämässäni en niitä erityisemmin ollut ikinä käyttänyt enkä erityisemmin olisi halunnut nytkään niin tehdä, koska en osannut. Nyt kuitenkin kun on jo neljäs viikko en tiedä miksi ikinä ajattelin niin. Mutta kai se tuntematon on vain pelottava asia. Positiivista tässä on myös se että olen oppinut metrot ja niiden käyttämiset iäkseni eikä minun enää tarvitse huolehtia niistä mennessäni johonkin muuhun metrokaupunkiin.

Toinen asia mikä oli top 3 kauhujen listallani, oli kielimuuri sekä ihmisten kanssa asiointi kielimuurin vuoksi. Kuten olen nyt hyvin oppinut espanjassa sekä madridissa, ehkä 1/20 ihmisestä osaa englantia tai ainakin sen tasoista englantia että heidän kanssaan voi käydä keskusteluita. Aluksi se aiheutti jatkuvaa v*tutusta ja lievää päänsärkyä. Ja vaikka olin tiedostanut ennen matkalle lähtöä että keskusteleminen olisi vaikeaa koska minä en osaisi heidän kieltään eivätkä he minun kieltäni välttämättä, se silti yllätti ja vei paljon energiaa.
Opin kuitenkin yksinkertaistamaan asioita mitä minun piti saada kerrottua sekä sanoja espanjaksi joten heidän ymmärtämisensä helpottuisi. Nyt kun on oppinut eri kommunikoimisen tapoja (viittomat, ilmeet, espanjansanat, google translater ja satunnainen rallienglanti)keskusteluissani esim. joan mirolla asiat sujuvat helpommin ja todella paljon sujuvammin kuin ensimmäisillä viikoilla.
Harmittavaa kyllä on että lasten kanssa on edelleen vaikea kommunikoida mutta suurimmaksi osaksi teen sitä puhumatta ja vain eleillä ja viittomilla. Joidenkin kohdalla se riittää hyvän hoitosuhteen muodostamiseksi. Ja niiden lasten kohdalla joille se ei riitä, pyrin aina löytämään tulkin paikalle. Minua on kyllä suuresti harmittanut etten ole pystynyt oppimaan lapsilta itseltään heistä enemmän ja yleisesti tutustumaan heihin paremmin vain sen takia että en puhu nyt muuta kuin espanjan alkeita.
Eli loppujen lopuksi kommunikoinnin eri kikkoja oppi helposti kun se oli vain pakko oppia. Onneksi ihmiset madridissa ovat ystävällisiä ja sosiaalisia, se on helpottanut monia vuorovaikutus tilanteita.

Kolmas oppi joka oli viimeisenä kauhujen listallani, oli kaupunki. Sen suuruus ja kaikki ne 5 miljoonaa ihmistä jotka täällä asuvat. Luulen että yleisesti pelkäsin siksi että Turku on varmaankin 10 kertaa pienenpi kuin Madrid ja läsnä oli myös yksin toimimisen pelko vieraassa SUURESSA kaupungissa. Pelkoni saattoi perustua siihen etten tähän mennessä ollut matkustanut vielä minnekkään yksin. Ennen matkalle lähtöä tätä pelkoa muodostaessani, en usko että olin kumminkaan ottanut muutamaa asiaa kokonaan huomioon.
1. en olisi yksin, koska apunani olisi matkakaverini (tosin, täytyy ottaa huomioon se etten tuntenut Alinaa ennen tänne lähtöä joten en tiennyt olisiko hänestä avuksi tai tueksi) 
ja 2. minulla olisi tukiverkko ystäväkoululta eli he kaikki jotka avuliaasti auttoivat meidät lentokentältä asunnollemme sekä neuvoivat meitä julkisen liikenteen sekä työpaikan asioissa.  
Ja vaikka minulla oli tukeni niin peloista huolimatta ei ollut niin kauheaa toimia yksin ja yrittää suunnistaa kaupungin eri osissa. Nyt kun ajattelen en muista edes haasteita joita ajattelin tulevan ison kaupungin myötä koska niistä on tullut nyt arkea.

Ja muutamia muita pikkujuttuja joita olen oppinut: 

1. Varmista englannin kielisen käännöksen vastaavan menuissa sitä mitä he tarkoittavat espanjaksi

2. Välttämätön kärsivällisyyden kehittyminen

3. Metro kuulustusten ymmärtäminen sekä niiden oikein tulkinnan

4. Ajoittaisen unohtamisen puhelimen olemassa ololle

5. Etsimään ja löytämään wifiä

6. Suodattamaan melua 

7. Pyytämään kahta erillistä laskua ravintoloissa viittomien avulla

8. Sanomaan ei sinnikkäille sisäänheittäjille ja myyjille

9. Nauttimaan liiasta ja tukalasta lämmöstä koska sitä ei suomessa ole

10. Kysymään kuulumisia viidesti päivässä samoilta henkilöiltä koska niin on tapana ilmeisesti tehdä

11. Ymmärtämään että vain ja ainoastaan kallis paella on hyvä paella

12. Espanjalaisten olevan uteliaita sekä rikkovan personal space:ni rajat päivittäin sekä että siihen jokseenkin turtuu ja tottuu








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Joan Miro 2

Matkan alku